بایدها و نبایدهای اداری با تاکید بر آموزه‌های دینی

به گزارش مرکز خبر روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، احمد حاجی زاده در جمع مدیران اجرایی مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه سیدالشهدا(علیه السلام) برای احیاء امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد و به شهادت رسید، اظهار کرد: این واجب الهی در آیات قرآن کریم و روایات و فرمایشات ائمه اطهار(علیهم السلام) مکرر سفارش شده است و جایگاه بسیار والایی را برای آن ترسیم کرده‌اند.
وی ادامه داد: متاسفانه اقدام جدی برای احیاء این دو واجب الهی صورت نمی‌گیرد و همین امر موجب شده معضلات خانمان سوز گریبانگیر خانواده‌ها و جامعه شود و رشد و پیشرفت تکنولوژی و ظهور رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی بر این مشکلات دامن زده است.
معاون اجرایی مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه یکی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر بایدها و نبایدهای محیط کاری است، بیان کرد: باید برای جذب زائران مسجد مقدس جمکران به ویژه دختران کودک به حجاب اسلامی برنامه‌ریزی جامع‌تر انجام دهیم و از روش‌های غیر مستقیم برای این امر بهره ‌بگیریم.
حاجی زاده افزود: باید معروف‌ها را با تشویق کردن افراد ترویج کنیم، وقتی به یک دختر بچه باحجاب هدیه‌ای اهدا کنیم، این کار او را تقدیر کرده و مورد توجه دیگران نیز قرار داده‌ایم و یا پسر بچه‌هایی که نماز می‌خوانند یا خدمتی را در مسجد انجام می‌دهند با هدایایی از کار خوب و ارزشمندشان تقدیر کنیم تا آن کار در وجود آنها نهادیه شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بایدها و نباید‌های اداری اشاره کرد و گفت: انسان باید همواره خداوند را ناظر بر اعمال خود بداند و اگر کسی بتواند در عمل به این مرحله برسد در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی به کمال واقعی خواهد رسید.
معاون اجرایی مسجد مقدس جمکران به تبیین دیگر معروفات اداری پرداخت و اظهار کرد: رعایت شئون، شعائر و اخلاق اسلامی و نهادینه کردن آن بین همکاران ومراجعین، حسن برخورد، رفتار مناسب و احترام متقابل به همکاران و مراجعین، ایثار در خدمت به مردم، داشتن وجدان کاری و انجام امور با همت و جدیت، صداقت در رفتار به گفتار و کردار، عدالت و انصاف در برخورد با زیردستان و مراجعین و عدم تجسس در برخورد با زیردستان و مراجعین از جمله بایدهای اداری است.
حاجی زاده ادامه داد: حفظ اسرار شغلی و حراست از منابع مسجد، دقت و احتیاط در مصرف بیت المال و جلوگیری از اسراف آن، تقویت حسن مسئولیت پذیری و مشارکت کارکنان در امور سازمان، برنامه ریزی برای گسترش روحیه ابتکار، خلاقیت و نوآوری کارکنان، داشتن روحیه انتقادپذیری، رعایت پوشش مناسب اداری و توجه به ساده زیستی، ارتقاء فرهنگ اقامه نماز اول وقت، افزایش بهره وری و رعایت حقوق مراجعین به طور مساوی و اطاعت پذیری و انجام به موقع دستورات مافوق از دیگر بایدهای اداری است که در تمام رده‌های یک سازمان باید مورد توجه قرار گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین برخی منکرات اداری پرداخت و گفت: سوء استفاده از مقام و موقعیت شغلی، اتلاف منابع عمومی و بیت المال و استفاده شخصی از امکانات سازمان، تکبر به زیردستان و مراجعین، ایجاد نارضایتی در ارباب رجوع و همکاران، سهل انگاری در وظایف اداری وکم کاری، افشای عیوب و اسرار همکاران، اسراف، افراط و تفریط در بکارگیری اموال اداری سازمان، ترویج فرهنگ مصرف گرایی، قصور در یادگیری امور مرتبط با شغل مورد تصدی، سستی، بی تفاوتی و بی انگیزه بودن، کتمان حقایق و تملق و چاپلوسی، شایعه پراکنی و تخریب دیگران، تبعیض ناروا، قتنه جویی و فرصت طلبی و خودخواهی و دروغ گویی و بخل و حسادت برخی از منکرات سیستم اداری است که متاسفانه سازمان‌های ما با آن مواجه هستند.
معاون اجرایی مسجد مقدس جمکران در پایان خاطرنشان کرد: باید همواره به خودمان متذکر باشیم که افتخار خادمی مسجد مقدس جمکران به عنوان میعادگاه عاشقان امام زمان(علیه السلام) بالاترین عنوان  خدمتگزاری است و تا فرصت در اختیارمان هست باید در این مسیر برای خشنودی حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) و تسهیل حضور زائران تلاش کنیم.
انتهای پیام/

Author: مسجد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *