سخنی با نمایندگان خوزستان که طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را امضا نکردند

افشین خدری/در استان و شهر محل زندگیم(مسجدسلیمان) مشکلات عدیده ای گریبانگیر فضای آموزشی و معلمان عزیز شده است که می خواهم انها را باستحضار  آن دسته از نمایندگان خوزستان در مجلس برسانم که در طرح استیضاح  وزیر محترم آموزش و پرورش قدمی بر نداشتند.

 

نمی دانم چرا همیشه از معلمان و فرهنگیان تعریف و تمجید پوچ و توخالی می شود که حاصل آن تعریف و تمجید های مکرر و توخالی باعث خسته و مایوس شدن قشر فرهنگی و آینده ساز مملکت می شود.

در عمل شاهد درک محتوایی اهمیت آموزش و پرورش نیستیم و با کمال تاسف در شاّن این نهاد مهم و انسان ساز در عمل واجرا اهمیتی به چشم نمی خورد.

 

آیا دیگر نمایندگان مجلس نمی دانند که وزیر محترم آموزش و پرورش در جلسه رای اعتماد مجلس از تامین معیشت معلمان سخن گفته بود(معلمان نباید دغدغه معیشت داشته باشند)اما وزیر نتوانست در حوزه معیشت معلمان اقدام موفقی انجام دهد .

 

وضعیت نابسامان محیط های آموزشی در شهرستانها

 

نمایندگان مجلس بدانند: وضعیت مدارس نابسامان است و مدارس شهرستانها از کمترین امکانات و تجهیزات آموزشی برخوردارند.

آزمایشگاهای مدارس بدلیل نبود امکانات و تجهیزات به انباری برای میز و صندلی های شکسته تبدیل شده اند.

 

نمایندگان مجلس که به مرکز نشینان شهرت یافته اند از دل شهرستانها راهی مرکز شده اند اما نمیدانم چرا خیلی  زود درد شهرستانها را فراموش می کنند.

 

نمایندگان مجلس بدانند: بدلیل کمبود نیروی انسانی مدرس  اکثر معلمان دوشیفته تدریس می کنند و از وقت کمتری برای مطالعه و به روز بودن برخوردارند و خستگی کلاس های پیاپی راندمان آموزشی معلمان را کاهش داده است.

 

 نمایندگان مجلس بدانند :سرانه ناچیز مدارس پرداخت نمی شود و عملا مدارس دولتی به مدارس خودگردان تبدیل شده اند و قبض های آب و برق مدارس هم معوق مانده اند.

 

نمایندگان مجلس بدانند: وضعیت مدارس آنقدر نابسامان است که به قداست درس و مدرس و محصل خدشه وارد شده است.

 

نمایندگان مجلس بدانند: تراکم دانش آموز و بی امکاناتی و همچنین در اوج خراب بودن مبلمان مدارس، وکلاسهای ۴۰نفره که به هر چیزی بجز کلاس درس شباهت دارند در شهرستانها بسیار است.

 

نمایندگان مجلس بدانند: مردم کم کم به مدرسه و معلم با دید دیگری می نگرند و هر دعوت نامه ای از جانب مدرسه را به بهانه ای برای گرفتن پول از آنها می پندارند و این مسئله باعث شده است که رابطه خانواده و مدرسه بشدت آسیب ببیند.

 

نمایندگان مجلس بدانند:  که در استان ۵۰درجه ای خوزستان سه ماه از یک سال تحصیلی  را دانش آموزان بدون کولر و وسایل سرمایشی پشت میزهای چوبی می نشینند و در فصل سرما هم بدون داشتن وسایل گرمایشی سپری می کنند (آیا این حق یک بچه ی ۸ساله است؟)

 

و اینچنین است تامین معیشتی که وزیر محترم به معلمان قول داده بود:

 

وضعیت معلمان و فرهنگیان وضعی مشابه محیط آموزشی و مدارس را دارد

 

نمایندگان مجلس بدانند: معلمان ما  درد معیشت و مسکن که از نیازهای اولیه انسان است اعصاب و روانشان را فرا گرفته، و هیچ افق روشنی برای خود و خانواده شان  متصور نیستند و وضع اسفبار فرهنگیان بازنشسته موجود را انتها و فرجام آتی خود می دانند. و در مقایسه با بسیاری از مشاغل دیگر خود را مورد تبعیض و بی مهری می بینند و اینکه  نتوانند زندگی خود را با شغل مقدسشان  تامین نمایند، و تا زمانیکه هیچ تفاوتی بین قویترین و ضعیف ترین آنها وجود نداشته باشد معیار و محک درست و دقیقی برای ارزیابی و عملکردشان احساس نشود و در حین تدریس نتوانند بعلت مشکلات زندگی روزمره خود و خانواده اشان تمرکز کافی را برای انجام  وظیفه اصلی خود داشته باشند و از این بابت هم درونشان بدرد می آید.

 

نمایندگان مجلس بدانند: معلمان و فرهنگیان اجبارا ًبه شغل دوم و چندم که به هیچ وجه با شاّن و وجهه معلمی همخوانی ندارد پناه برده اند و علیرغم میل باطنیشان  به مشاغلی که بدور از شاّن معلمی است پناه برده اند.

 

نمایندگان بدانند:  معلمان قبل از ظهرها معلم دانش اموز هستند و بعد از ظهرها راننده تاکسی دانش آموزان.

 

نمایندگان مجلس بدانند:  معلمان ما نمی توانند از جیب خود برای تشویق دانش آموزان  بی بضاعت و زرنگ خود هدیه ای ناقابل بخرند.

نمایندگان مجلس بدانند: معلمان ما از ازدواج دختر و پسران  جوان خود که آرزوی همه پدر ومادران است ناچاراً طفره می روند.

 

آیا بازهم معلمان می توانند با این همه مشکلات نیروی با کیفیت و کارآمد برای آینده کشور تربیت کنند؟

چه چیزی به معلمان داده ایم تا ما به ازای آنرا مطالبه کنیم؟ (شک نکنید هرچقدر پول بدهیم همان قدر اش خواهیم خورد)

 

نمایندگان مجلس بدانند:  که وزیران باید اختیار کامل داشته باشند زیرا اگر وزیری اختیاری در انتخاب مدیر کل خود در استانی را نداشته باشد و مدیر کل که در سطح استان اختیار انتخاب آزادانه مدیر شهرستان را نداشته باشد و همچنین مدیر شهرستانی که حق انتخاب مدیر مدرسه اش را نداشته باشد چگونه می توان به عملکرد آنها امیدوار بود؟خروجی چنین سیستمی از چه کیفیتی برخوردار است؟اصولا باید از چنین کارخانه ای انتظار محصول با کیفیتی نداشته باشیم؟(نمایندگان ما به این استیضاح ها نگاه سیاسی نکنند)

 

امیدوارم در مباحث و مشکلات  دیگر همه نمایندگان خوزستان با یکدیگر  هم صدا شوند و حقوق مردم خوزستان را مطالبه کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *