سنت‌های عزاداری نشاط فرهنگی را در جامعه ایجاد می‌کند

به گزارش مرکز خبر روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، دکتر سید مجید امامی، با اشاره به نهادینه شدن آیین‌ها و المان‌های عاشورایی در عزاداری‌های محرم، اظهار کرد: بدون تردید ناچار هستیم، باورها و ادبیات دینی را در تمثال‌ها، نمادها و اشکال متنوع در نظر بگیریم، هیچ دینی نمی‌تواند در جامعه انسانی وجود داشته باشد، مگر آنچه در قالب بیان‌های متنوع ارتباط برقرار کند، در تجربه‌های زمانی و مکانی تمثال‌ها و نمادهای فرهنگی متنوعی وجود دارد.
امامی عنوان کرد: اگر بخواهیم معارف قیام عاشورا و مظلومیت سیدالشهدا(علیه السلام) را جهانی کنیم، بخش عمده از طریق اشکال و بیان‌های متنوع فرهنگی، آداب و رسوم نشانه‌شناختی و رسانه‌گری‌های اصیل است.
وی با بیان اینکه اگر از این تنوع‌ها استفاده شود، به وجوه زیبایی‌شناختی مسئله توجه کردیم، گفت: اینگونه امکان جلب توجه افرادی که از سطح معرفتی و باورهای الهی مشهود برخوردار هستند، فراهم می‌شود، فطرت‌های موحد را می‌توان از طریق هنر احیا و بیدار کرد.
رئیس بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران اضافه کرد: اگر این آیین‌ها نبود، پیام‌ها و چنین عزاداری هزار و ۴۰۰ سال در هسته جامعه شیعی تداوم پیدا نمی‌کرد، سنت عزاداری آزاده‌طلب، آزاده‌گرایانه، بسیار اعتراض‌گرایانه و سازنده است ولی سوزنده نیست و افسردگی ایجاد نمی‌کند، بلکه می‌خواهد نشاط فرهنگی را به وجود آورد.
وی یادآور شد: مشکل ما این است که بی‌محابا و بدون مشارکت نخبگان در برهوت و خشکسالی ایده‌پردازی‌ها و نمادپردازی‌های نوگرایانه این اتفاقات روی داده و یک سری از آداب و رسوم بدون مغز درونی در شهرهای بزرگ از سوی گروه‌های مهاجر نمایش داده شده است.
امامی با بیان اینکه مشکل از زمانه و ویژگی‌های اجتماعی است، گفت: مشکل را نباید به سوی مناسک، نمادها و تمثال‌های فرهنگی ببریم، زمانی که تمام عزاداری را به تمثال و شمایل تبدیل می‌کنیم و تمام هنر یک گروه خاص در یک خیابان فرعی این است که صدها متر شمائل نصب کنند و ذره‌ای فرهنگ عزاداری را ترویج نکنند، مشکل در این بخش از انسان شبهه مدرن است.
رئیس بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران خاطرنشان کرد: اگر مشکلی وجود دارد، از انسان شبهه مدرن بدون وابستگی به سنت‌ها است، پیکان انتقاد را باید به سمت شهروندان شبهه مدرن ببریم، مشکل از این نمادها و مناسک نیست.
وی با بیان اینکه اوج مناسک عاشورایی، منبرها و روضه‌های سنتی است، گفت: اگر از تنوع‌ها استفاده شود، اینگونه به وجوه زیبایی‌شناختی توجه می‌شود و امکان جلب توجه افراد که از سطح معرفتی و باورهای الهی محدود برخوردار هستند، فراهم می‌شود و به این طریق می‌توان فطرت‌های بشری را از طریق هنر احیا کرد.
به گفته وی اگر نشانه‌ها خالی از معنا باشند، هیچ اثر معرفتی و فرهنگی ندارند. خیمه‌های موجود در کوچه و خیابان، پرچم‌های قرمز در کنار سیاه از معنای تاریخی و بزرگی در قیام عاشورا غنی شدند و در آنها نهادینه و تزریق شده است، باید در نظر داشت پرچم قرمز اوجی از معنا برای شیعه به همراه دارد.
امامی با بیان اینکه در زمینه علم‌گردانی مشکلی وجود ندارد، گفت: معانی در چراغ و مرغ آزادگی علم قابل نشانه‌شناسی است، علم‌کشانی بیهوده، تحمل وزن علم و تبدیل شدن آن به بازی بچه‌گانه و جوانانه در خیابان‌ها می‌تواند مورد نقد قرار گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با تاسی به الگوهای موفق و ناب عزاداری، وجوه معنوی و معنابخش عاشورا و پاسخ به شبهات و تقویت وجوه عقلانیت در منابر مذهبی می‌توانیم کار فرهنگی کرده و از برخی از وجوه آسیب‌زای نمادها، مناسک و رفتارها مذهبی پیشگیری کنیم.
انتهای پیام/

Author: مسجد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *